کمپرسور اسکرو بدون روغن

کمپرسور اسکرو بدون روغن از دسته محصولاتی است که کاربردهای زیادی دارد و معمولا در دو مرحله ساخته می شود. در داخل محفظه فشرده سازی این نوع کمپرسورها هیچ نوع تزریق روغنی انجام نمی شود، بنابراین هوای فشرده تولید شده توسط آن ها نیز عاری از روغن خواهد بود.

کمپرسورهای بدون روغن از آن جهت که بازه های فشاری مختلف داشته و همچنین توانایی تولید هوایی تمیز و بدون آلودگی دارند، در صنایع مختلف به طور گسترده استفاده می شوند.

آشنایی با کمپرسور اسکرو بدون روغن یا اویل فری

همانطور که می دانید Oil Free به معنای بدون روغن می باشد و این عبارت در صنایع حساس کاربردهای زیادی دارد.

معمولا در صنعت و در تمامی ماشین آلات صنعتی که دارای قطعات متحرک هستند، برای روانکاری و گاهی خنک سازی از روغن های صنعتی استفاده می شود. اما همانطور که حدس می زنید، در فرایندهای خاص و حساس وجود مقادیر اندک روغن می تواند باعث ایجاد ضررهای جبران ناپذیری شود.

در این صورت است که استفاده از هوای فشرده بدون آلودگی و روغن اهمیت پیدا می‌کند. در حقیقت کمپرسور اسکرو اویل فری دقیقا برای رفع این نیاز طراحی شده است.

کمپرسور هوای اسکرو بدون روغن

ویژگی های کمپرسور اسکرو بدون روغن

  • در این نوع کمپرسور می توان فشرده سازی گازهایی مانند گاز کثیف و پلیمر گاز را نیز انجام داد.
  • در کمپرسورهای اویل فری فشرده سازی بدون آلودگی و روغن خواهد بود.
  • کمپرسورهای بدون روغن نسبت به انواع روغنی روتور پرسرعت تری دارند.
  • هوای فشرده شده در خروجی دمای بالایی دارد.
  • برای عملیات خنک کاری می توان از یک سیال که با گاز فشرده سازگار باشد، مانند آب استفاده کرد.
  • در این نوع کمپرسورها برای آن که گرمای غیرمجاز ایجاد نشود، به ماده خنک کننده نیاز خواهد بود.
  • کمپرسورهای بدون روغن به علت سرعت بالا و همچنین زیاد بودن طول دهانه شان، نسبت فشار محدودی دارند.
  • ورودی و خروجی کمپرسور مجهز به صدا خفه کن می باشد.
  • در روتورهای کمپرسور اویل فری امکان استفاده از مواد غیر فلزی وجود دارد.
  • کمپرسور اسکرو بدون روغن برای تمامی کاربرد های پزشکی و داروسازی مناسب خواهند بود.
  • این دستگاه ها تنظیم آسان و راحتی داشته و به کمک سیستم مانیتورینگ می توان تمامی پارامترها را با توجه به نیاز کاری و تجهیزات تنظیم نمود.
  • از آنجایی که در این نوع کمپرسورها از روغن استفاده نمی شود، هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری محصول نیز بسیار پایین خواهد بود. زیرا دستگاه به تعویض و تجدید روغن، و همچنین بازدید نیاز نخواهد داشت.

 

کاربردهای کمپرسور اسکرو بدون روغن

. کمپرسور اسکرو در صنایع داروسازی

کمپرسور اسکرو بدون روغن می تواند هوای فشرده تمیز و عاری از ذرات روغن تولید کند. بنابراین از آنجایی که هوای فشرده خالص در داروسازی بسیار پر اهمیت می باشد، استفاده از این کمپرسورها بسیار مناسب و به صرفه خواهد بود.

. کمپرسور اسکرو در صنایع غذایی

هوای فشرده در صنایع مواد غذایی می تواند در بخش های مختلفی مانند هوادهی، پاکسازی، تخمیر، بسته بندی، پر کردن و.. مورد استفاده قرار گیرد.

. کمپرسور اسکرو در صنایع نفت و گاز

این نوع کمپرسور در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز در قسمت های مختلفی مانند کنترل تجهیزات، ابزار دقیق و همینطور تامین هوای بافر کاربرد خواهد داشت.

. کمپرسور اسکرو در صنایع نساجی

هوای خالص تولید شده در کمپرسورهای اویل فری در صنایع نساجی نیز کاربردهای متفاوتی دارد و در بافندگی، رنگرزی، ریسندگی و.. جهت تولید محصولات عالی مورد استفاده می باشد.

. کمپرسور اسکرو در نیروگاه ها

بدون شک تامین انرژی توسط نیروگاه ها، به تولید مداوم هوای فشرده بستگی دارد. کمپرسورهای بدون روغن می توانند در تامین هوای اکسیداسیون، گوگرد زدایی گاز و.. کاربرد داشته باشند.

. صنعت خودروسازی

صنایع مربوط به خودرو، مخصوصا در بخش های کنترل تجهیزات و رنگ، به کمپرسور اسکرو بدون روغن و تولید هوای تمیز توسط آن ها احتیاج خواهند داشت.

 

انواع کمپرسورهای اسکرو بدون روغن

کمپرسور اسکرو بدون روغن (Oil Free Screw Compressor)

کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی بدون روغن (Oil Free Piston Compressor)

کمپرسور اسکرو بدون روغن سانتریفیوژ (Oil Free Centrifugal Compressor)

 

مزیت کمپرسورهای اسکرو بدون روغن

مهم ترین و اصلی ترین مزیت این نوع کمپرسورها، تولید هوای تمیز و پاکیزه می باشد. قطعا زمانی که در هوای تولید شده ذرات روغن وجود داشته باشد، پاکسازی و تمیز نگه داشتن آن بسیار سخت خواهد شد. علاوه بر آن، به علت آن که هوای بیشتری مصرف می شود، هزینه ها نیز افزایش زیادی خواهد داشت.

برای جلوگیری از این مسائل، بسیاری از کمپانی های بزرگ و روز دنیا از کمپرسورهای بدون روغن استفاده می کنند. یکی از دلایل اصلی محبوبیت این کمپرسورها هزینه کم آن ها و همچنین مزایای زیست محیطی شان می باشد.

این نوع از صرفه جویی ها به طور کلی و در طول زمان می توانند هزینه های کلی مالکیت را نیز کاهش دهند، بنابر‌این استفاده از آن ها بسیار به صرفه و وسوسه کننده خواهد بود.

تماس با ما